Thursday, December 12, 2013

Alkisah Pelajar Praktikal

Assalamualaikum w.b.h

Memandangkan kerja di office pun tak banyak jadi masa terluang memang bertambah sampai naik bosan tak tau nak buat apa. Tanya juga supervisor if ada kerja nak ditolong, she only said,"No, but I will see if I can arrange things for you." (Ni la bahasa aku pakai bila dengan supervisor sweet aku tu. English habis.) Because of that, someone ask me to do report proofing. And yeah, sekali tu je la. Memang aku kasi correct habis-habis la. Tersengguk-sengguk baca.

Habis proofing, aku da mati akal. Nak buat apa lagi ni? Facebook dengan wechat lagi ke? Ais, serba salah aku kalau tiap-tiap hari kerja, aku dok sibuk mengerjakan FB ngan wechat jer. Tau la aku praktikal IT kan. Hari ni hari ke-4. Hari-hari yang lain aku da habiskan masa tanya-tanya soalan dengan akak-akak manis kat sini dan jelajah beberapa tempat wajib staff tahu di sambil melayan internet di masa lapang. Bos, aku pun rilek jer tengok aku buat kerja aku. Janji tak kacau dia.

Nak dijadikan cerita, masa aku sibuk layan wechat, FB..Dapat satu notification of friend request. Aku pelik jugak la sebab aku jenis jarang nak add orang atau bagi orang add FB aku. "Haish, siapa la pulak yang add ni?" Apa lagi, aku skodeng la jugak mamat mana yang add tiba-tiba tu. Tengok friend, mutual friend kepada MUA yang aku add sebelum ni. Then, tengok status pulak, "hm, Photographer, Tera studio. Macam pernah dengar je." Banner, gambar event aku join. Satu-satu aku cek sampai ke photos. Masa cek tu, aku baru perasan siapa. "OhMai! Ni photographer yang ambil gambar casting hari tu."

Memang aku terus approve la. Da approve aku usha lagi sekali. Betul ke orang ni add aku. Macam musykil jer. Reason? Mengapa!? Eh, jadi macam excited+pelik pulak. Lepas solat tadi, hilang keterujaan aku. Then, cepat-cepat aku ingatkan diri," Cukuplah bermain hati, suka tu suka ni. Kan kita doa minta Allah tutupkan pintu hati ni sehingga betul-betul jumpa calon suami yang sememangnya jodohku." So, aku tolak ke tepi excited + happy tak tentu pasal tu. Jangan layan.

 Now, aku fokus untuk menambah post di blog. Bos still tak bagi apa-apa kerja walaupun aku ada minta pagi tadi. Almaklumlah, aku hanya pelajar praktikal peringkat diploma. Apa aku bole buat adalah memerhati , tulis log book dan research apa-apa sendiri. Still, I don't mind. Mungkin ada baiknya. Who knows minggu-minggu akan datang bole jadi lebih sibuk :)

====================================================

Kata-kata Hikmah: Setiap perancangan sememangnya kelihatan indah namun keindahan itu bersifat sementara seandainya Allah tidak mengizinkan. Jadi, hayati masa sekarang sebaiknya. Merancang secara bersederhana bukan secara berangan-angan.